Anne en Elrike wilden duurzame kleding kopen maar zagen snel in dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan: veel merken waren onbetaalbaar of hadden voor hun gevoel een geiten-wollen-sokken uitstraling. Ze waren ervan overtuigd dat er andere mogelijkheden zouden zijn en gingen op onderzoek uit. Zo vonden ze genoeg merken die duurzaam én leuk zijn en besloten deze te delen via een blog en Instagram account: Fair Friday was geboren. Ik sprak Anne en Elrike over fair fashion, perfectionisme en het combineren van het blog met een studie. 

Hoe raakten jullie in eerste instantie geïnteresseerd in fair fashion?

Elrike: Toen wij in aanraking kwamen met het merk Tony Chocolonely, kwamen wij achter de schaduwzijde van de cacao industrie. Tony’s benadrukt hoe slecht er wordt omgegaan met mensen en de natuur in gebieden waar cacao wordt verbouwd. De echte eye-opener wat betreft de kledingindustrie kwam voor ons toen wij de documentaire ‘The True Cost’ keken en zagen dat het verhaal van de cacao industrie ook voor de kledingindustrie geldt. Die liet ons echt nadenken over de impact van de kledingindustrie. Toen besloten wij dat wij een omschakeling wilde maken van fast fashion, naar alleen duurzame kleding kopen.

Wanneer is die interesse overgegaan in het opzetten van een blog hierover?

Anne: Nadat we hadden besloten alleen nog maar sustainable fashion te gaan dragen kwamen we er al snel achter dat dit lastiger is dan we dachten. Niet alleen is het veranderen van je gedrag een uitdaging, ook was het niet eenvoudig om leuke duurzame merken te vinden. Wij begonnen ons er steeds meer in te verdiepen en ontwikkelden zo een passie voor fair fashion. Toen dachten we: hoe leuk is het om dit met anderen te delen die het misschien wél willen, maar níet de tijd hebben om het zelf allemaal uit te zoeken?

Zijn jullie studies gerelateerd aan duurzame fashion?

Anne: Ik ben net klaar met een master Social Policy and Public Health. Dit heeft geen directe link met duurzame kleding, maar die heb ik zelf gedurende de studie wel gelegd. Zo heb ik voor mijn thesis onderzoek gedaan naar de attitude-behaviour gap in ethical fashion. Het blijkt dat mensen wel een positieve houding tegenover duurzame kleding hebben, maar dat ze dit vaak niet omzetten in actie door daadwerkelijk duurzamer te kopen.

Elrike: Ik ben bezig met het laatste jaar van mijn bachelor psychologie. Natuurlijk neem ik mijn psychologische kennis mee in alles wat ik doe, maar het blog is wel gescheiden van mijn studie-interesses.

Bij beide studies leer je niet om bijvoorbeeld een website te maken, hoe hebben jullie de skills voor het maken en beheren van een blog en Instagram in de vingers gekregen?

Elrike: Het technische aspect vind ik eigenlijk het minst leuk, maar dat hoort er gewoon bij. Wij hebben een gedeelte zelf gedaan, maar ook hulp gevraagd. Zo hebben wij iemand ingehuurd om de website te ontwerpen. Dat had uiteindelijk best wat voeten in de aarde omdat wij redelijk perfectionistisch zijn.

Anne: Het was inderdaad nog best een gedoe om de visie die wij voor ogen hadden tot leven te brengen. Maar het is vooral ook veel doen, door de tijd heen ontwikkel je namelijk vanzelf je eigen stijl en werkwijze. Het is nu heel erg leuk om te zien wat we hierdoor allemaal hebben geleerd!

Wat zijn de uitdagingen van het combineren van een studie met het beheren van een blog?

Elrike: Dat is inderdaad best een uitdaging. Zo ben ik vorig jaar een beetje vastgelopen omdat ik én studie, én het blog én nog allerlei andere dingen aan mijn hoofd had en merkte dat het mij teveel werd. Eigenlijk is het constant zoeken naar een balans, die heb ik naar mijn idee nu wel meer gevonden. Maar onze levens veranderen ook, zo is Anne inmiddels afgestudeerd en op zoek naar een baan, dus blijft het altijd een beetje zoeken naar de juiste balans voor ons beiden.

Wat is de belangrijkste tip die jullie zouden geven aan anderen die een blog willen beginnen?

Anne: Schrijf een ondernemingsplan en geef daarin antwoord op een aantal belangrijke vragen zoals: Wat wil je bereiken? Hoeveel bloggers zijn er al op dit gebied? Wie is je doelgroep?

Elrike: Maar, houd er vervolgens niet teveel aan vast door alleen maar op de details te focussen.  Het is beter om te doen, te ontdekken en vooral te kijken naar wat er het beste aansluit bij de doelgroep.

Hebben jullie tot slot nog kijk/lees/luister tips?

Luisteren: ‘Act to make an impact’ – Chanel Trapman onderzoekt positieve verandering in de kleding industrie. Hiervoor gaat zij in gesprek met iedereen die impact kan maken, van politici tot consument.

Lezen: ‘Verlangen naar minder’ van Jelle Derckx. Als je besluit om duurzaam te gaan kopen, vraagt dit een mindshift. De kleding is duurder dus koop je minder en daar moet je misschien even aan wennen. Dit boek bevat allerlei persoonlijke verhalen en tips voor een duurzamer leven.

Kijken: ‘The True Cost’ (Netflix) gaat over de kleding die wij dragen, wie deze maken en welke impact dit heeft op onze aarde.

Doen: elke maand is er in de IJhallen in Amsterdam een tweedehands kledingmarkt met vintage pareltjes.