De goede voornemens vliegen ons momenteel om de oren en een veelgehoord voornemen is om meer me-time in te plannen en relaxter in het leven te gaan staan. Door alle deadlines, commissievergaderingen, verplichtingen en de druk om hoge cijfers te halen kan het knap lastig zijn om die relaxte mindset te behalen en behouden. Begin 2020 daarom goed met deze 5 tips voor minder stress en meer chill.

1. Zet je telefoon uit

De eerste tip heeft betrekking tot wat je zelf het meest (letterlijk) in de hand hebt: sociale media. Nederlanders spenderen gemiddeld 8 uur en 45 minuten aan media per dag. Het is verleidelijk om snel even een app te openen en een tijdje te scrollen, maar hierdoor verlies je snel het besef van tijd en voor je het weet is je schermtijd hoger dan dat je eigenlijk zou willen. Door je notificaties uit te zetten ga je de constante drang om je telefoon te checken tegen en neem je een gezondere gewoonte aan door alleen je telefoon te checken wanneer jij er tijd voor hebt. Dat kan best lastig zijn, doe dit daarom niet cold turkey maar bouw langzaam af. Zet bijvoorbeeld eerst je notificaties uit van de apps die je het minst gebruikt, of alleen op je beginscherm. Je zal zien dat je je mediagebruik zo meer in de hand hebt en je tijd overhoudt voor andere dingen.

2. Neem je rust

Studie en werk hebben we zelf minder in de hand, maar we kunnen wel bepalen hoe we er mee omgaan. Het is belangrijk om af en toe een pauze te nemen en onszelf een rustmomentje te gunnen, toch gunnen veel mensen dit zichzelf pas wanneer al het werk af is. Een effectievere manier om je tijd in te delen is de Pomodoro-methode. Pomodoro werkt met tijdsblokken: 25 minuten studeren, 5 minuten pauze, 25 minuten studeren en weer 5 minuten pauze. Na elke 3 of 4 blokken neem je een grotere pauze van een kwartier of een half uur. Voordat je begint maak je een planning wat je in elk tijdsblok gaat doen. Maak de taken niet te groot zodat het haalbaar blijft en je na de 25 minuten de voltooide taken kunt afstrepen.

3. Ruim op

Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd. Door op te ruimen creëer je rust en overzicht en dus minder afleiding en meer concentratie. Opruimen wordt makkelijker wanneer er weinig op te ruimen valt, zo kan je als je te veel spullen hebt gaan ‘ontspullen’ à la Marie Kondo, de Japanse opruimgoeroe. Ga na wat je niet meer gebruikt en gooi het weg als het je geen spark of joy geeft. Schaf ook geen nieuwe spullen aan die je weinig zal gebruiken, dat is beter voor je mindset, portemonnee én het milieu.

4. Let go

Aan sommige dingen kan je helaas zelf niets veranderen dus zit er niks anders op dan het accepteren van de situatie. Een goede manier om de controle wat meer los te laten is om te mediteren. Heb je een situatie waar je mee zit maar waar je geen controle over hebt? Schrijf je frustraties op, neem tien minuten de tijd om er goed over na te denken en te relativeren. Schrijf dan weer op hoe je je voelt, voel je je anders? Door even de tijd te nemen krijg je wellicht een nieuw inzicht. Hopelijk lijkt het probleem minder groot dan eerst.

5. Wees bewust

Als laatste: schenk aandacht aan de dingen die er echt toe doen en wees niet bang voor het onverwachte, onverwachte dingen kunnen soms goed uitpakken. Het is niet erg als het niet in een keer lukt, alleen al bewuster omgaan met stress is een stapje in de juiste richting.

De tips in dit artikel komen voort uit een lezing met Jeroen Kraaijenbrink die het boek ‘Don’t go Banana’s’ schreef, dit boek staat vol met tips over stressmanagement.