Na een dubbele master in levensmiddelentechnologie en bedrijfskunde, is Laura in maart 2019 gestart met het Commercieel Management Traineeship bij HEINEKEN. Momenteel verblijft zij voor haar werk een half jaar in Lissabon. Ik sprak Laura via Facetime vanuit haar appartement gelegen in een idyllisch straatje midden in de stad.
Vertel eens, wie is Laura Vestjens?
Ik ben iemand die van uitdagingen houd. Dagen waarop ik uit mijn comfort zone wordt getrokken en waarbij ik niet helemaal op mijn gemak ben vind ik achteraf het leukst. Ik leer veel van dit soort dagen en aan het einde van de dag ga ik met een trots gevoel naar huis: ik heb het toch maar even gedaan!
Je hebt levensmiddelentechnologie en bedrijfskunde gestudeerd. Waarom heb je voor die studies gekozen?
Mijn interesses zijn altijd breed geweest. Tijdens mijn traineeship merk ik wederom dat ik niet per sé een voorkeur heb voor één specifieke afdeling. Marketing, sales of trade marketing; er zijn allemaal interessante projecten bezig waar ik veel van zou kunnen leren. Tijdens mijn middelbare schoolperiode vond ik ook bijna alle vakken interessant. De keuze maken voor één opleiding vond ik daarom lastig. Duurzaamheid vind ik een interessant onderwerp en leidde mij naar Wageningen. In mijn eerste jaar ben ik gestart aan de opleiding Biotechnologie.
Tijdens deze studie staan duurzame energiebronnen, zoals bijvoorbeeld algen, centraal. Dit voelde voor mij echter als een ‘ver van mijn bed show’ waarbij ik tastbaarheid miste. Daarom ben ik in mijn tweede jaar overgestapt naar levensmiddelentechnologie: toch bezig zijn met duurzaamheid, maar wel iets wat je iedere dag tegenkomt!
Na mijn bachelor heb ik een half jaar stage gelopen bij PepsiCo op de Research and Development afdeling. Hier heb ik mee mogen helpen aan de ontwikkeling van nieuwe producten. Ik stond zelf Cruesli te bakken in het lab om het vervolgens te laten proeven aan mijn collega’s binnen Marketing. De discussies met de marketingafdeling wekte mijn interesse naar de consument en hebben mij doen besluiten om naast levensmiddelentechnologie ook een master in bedrijfskunde te volgen, met een focus op consumentengedrag natuurlijk!
Hoe ben je vervolgens bij HEINEKEN terechtgekomen?
Tijdens mijn master in bedrijfskunde heb ik stage gelopen bij HEINEKEN. Ik maakte deel uit van het Craft team op de marketingafdeling waar ik onder andere verantwoordelijk was voor het forecasten van de consumentenvraag voor onze lokale craft bieren. Mijn verantwoordelijkheden binnen deze stage lieten mij zien dat een commerciële functie mij de afwisseling en uitdaging kan bieden waar ik naar op zoek was. Na mijn master bood HEINEKEN mij een tijdelijk contract aan.
Gedurende de de tijd dat ik daar werkte heb ik gesolliciteerd voor traineeships bij verschillende bedrijven. HEINEKEN stond natuurlijk op nummer één, omdat ik wist dat ik daar op mijn plek zat. Daarnaast is bier, technologisch gezien, een bijzonder product. Je gooit niet zomaar ingrediënten bij elkaar, maar er ligt een ingewikkeld proces aan ten grondslag wat meerdere weken in beslag neemt en er zijn ontelbaar veel variaties mogelijk. Toen mij vervolgens een aanbod werd gedaan door HEINEKEN, was een keuze maken niet zo moeilijk!
Wat houdt het traineeship in?
Een Management Traineeship bij HEINEKEN houdt in dat je drie opdrachten doet van elk een half jaar. Een van die opdrachten mag je in het buitenland uitvoeren. Wij zijn gestart met een groep van zes trainees. Drie daarvan, waaronder ik, hebben voor het Commercieel Management Traineeship gekozen. Tijdens onze eerste opdrachten in Nederland hebben we veel gezamenlijke trainingen gekregen over communicatie, leiderschap en samenwerking.
Wat ik daar leerde, kon ik vervolgens toepassen in mijn eerste opdracht als accountmanager in Den Haag voor Vrumona. Vrumona is het frisdrankbedrijf van HEINEKEN dat onder andere Pepsi, SiSi, 7UP en Sourcy verkoopt. Tijdens deze opdracht was ik verantwoordelijk voor het onderhouden van relaties met huidige klanten en de acquisitie van nieuwe klanten. In het tweede of derde halfjaar mag je in het buitenland een opdracht doen. Ik zit momenteel in Lissabon waar ik op de marketingafdeling de campagnes voor het EK voetbal in 2020 voorbereid.
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen binnen HEINEKEN?
Diversiteit is een van de belangrijkste pilaren binnen HEINEKEN. Mensen met verschillende eigenschappen vullen elkaar aan en komen met verfrissende ideeën. De man-vrouw verhouding is fifty-fifty, maar kan per afdeling verschillen. Zo zijn er hier in Lissabon bijvoorbeeld meer vrouwen werkzaam op de marketingafdeling. Als je naar het management team van HEINEKEN kijkt is de man-vrouw verhouding nog niet fifty-fifty. Deze ongelijke verhouding geldt echter ook voor diversiteit in afkomst en leeftijd. Vaardigheden en kennis zijn belangrijk op deze posities en worden soms boven diversiteit verkozen. We zijn dus goed op weg, maar ruimte voor verbetering is er natuurlijk altijd!
We hebben het gehad over je studie en loopbaan tot nu toe/ wat zie je voor jezelf in de toekomst op het gebied van carrière?
Het belangrijkste vind ik dat ik mezelf blijf ontwikkelen en dat ik iets kan toevoegen aan een bedrijf. Dat betekent naar mijn mening niet noodzakelijk een stap naar de top. Een horizontale stap is ook prima, zolang het wel uitdagend blijft. Daarnaast vind ik het belangrijk een doel voor ogen te hebben. Als student heb je als ultieme doel het halen van je studie en daar werk je dan naartoe.
Het bedenken en plannen van de ‘kleine stappen’ (het halen van een tentamen, het zoeken van een stage, een minor in het buitenland) naar jouw ultieme doel zijn hierin het belangrijkst. Nu ik aan het werk ben, mis ik soms een duidelijk doel. Daar praat ik dan met mijn collega’s en vrienden over, zodat zij mij hierin kunnen helpen of tips kunnen geven. Maar het gaat waarschijnlijk geen doel zijn in de zin van “ik wil over ‘x’ jaar CEO zijn”.
Het je tot slot nog een gouden tip voor als onze ambitieuze lezeressen?
Zeker weten! Iets dat mij veel heeft geholpen in het bereiken van mijn doelen zijn mijn wachtwoorden van mijn laptop, telefoon, ect. Mijn tip is dan ook: bedenk elke keer als je het wachtwoord van je studentenaccount moet veranderen een nieuw doel voor jezelf. Je wordt op deze manier dagelijks herinnerd aan dit doel. Dit motiveert mij nog steeds elke dag en zorgt ervoor dat ik weet waar mijn prioriteiten liggen.