Op 18 november kwam een groep ambitieuze vrouwen samen op het kantoor van Aegon voor onze training over personal branding. Onder leiding van business coach Karlijn Kwint leerden ze hoe je een onvergetelijke eerste indruk achterlaat. Maar misschien nóg belangrijker was de gemoedelijke sfeer onder de deelneemsters tijdens de training zelf. “Echte vrouwenpower!”, noemde één van hen het zelfs.
Kortom, een gezonde combi van ‘info & inspo’. Reden zat, dus, om terug te blikken op deze bijzondere dag.
Wat is personal branding eigenlijk?
In de kern gebruik je personal branding om jezelf goed in de markt te plaatsen. Met andere woorden: je maakt een merk van jezelf. Dit betekent natuurlijk niet dat je jezelf daadwerkelijk verkoopt, maar wél dat je jouw skills en ervaring in een uniforme mal giet. Op deze manier is de kans groter dat potentiële klanten en werkgevers je beter zullen onthouden. Tenminste, beter dan je concurrenten die zich beperken tot een functietitel.
Nadenken over je professionele identiteit heeft voordelen in de huidige arbeidsmarkt. Ten tijde van flexcontracten en remote werken, vinden veel netwerkmogelijkheden online plaats. Dat betekent dat je niet alleen concurreert met een standaard sollicitantenpool, maar ook met een hele LinkedIn gemeenschap! Dan kan het dus alleen maar baten om jezelf te onderscheiden.
Maar hoe zet je die eerste stap? De truc is om niet al te veel naar buiten te kijken. Natuurlijk is enige kennis van je beoogde markt noodzakelijk, maar uiteindelijk draait het toch echt om jou. Dus, haal je bullet journal uit de kast en maak je klaar voor een spannend avondje zelfreflectie! Stel jezelf bijvoorbeeld vragen als ‘’Waar sta ik voor?’’ en ‘’Wat is mijn toegevoegde waarde?’’ en zoek eens uit wat er online te vinden is over jezelf. Daarmee wordt direct duidelijk welke eerste indruk potentiële klanten, recruiters (en laten we eerlijk zijn, Tinder dates) van je krijgen.
Een van onze deelneemsters vond dit inzicht extra waardevol en ging er meteen mee aan de slag: “Ik heb nieuwe technieken geleerd die ik nu thuis aan het uitwerken ben, zodat ik actief kan werken aan wie ik ben en wie ik wil zijn.”
Haal je bullet journal uit de kast en maak je klaar voor een spannend avondje zelfreflectie!
Personal branding is as easy as ABC
Na zo’n proces van persoonlijke inkeer, kan je gaan nadenken over hoe jouw personal brand kan worden uitgedrukt in woord en beeld. Het is dan handig om een simpel ABC’tje te gebruiken. Het internet staat vol met verschillende invullingen van dit model, maar deze wordt het vaakst gehanteerd:
- Authenticiteit
- Betrouwbaarheid
- Consistentie
Je kan dit ABC-model zien als een checklist waaraan jouw merk moet voldoen om effectief te zijn. Het is authentiek in de zin dat het jou als individu weerspiegelt. Een ander ziet dus in één oogopslag dat hetgeen dat je uitstraalt ook écht is wie je bent. Verder is je merk betrouwbaar, omdat je de dingen die je beweert ook echt uitvoert. Je weet wel: ”geen woorden maar daden”.
Het laatste aandachtspunt is consistentie: zorg ervoor dat alles wat je de wereld in stuurt jouw personal brand onderschrijft. Stel je voor dat iemand die jouw naam opzoekt, alleen maar tegenstrijdige boodschappen op haar bord krijgt! De kans is groot dat dat jouw kansen niet positief beïnvloedt.
Niemand kan zo veel profiteren van een beetje #selflove als vrouwen
Wat er juist voor vrouwen te winnen valt
Niemand kan zo veel profiteren van een beetje #selflove als vrouwen. Het inmiddels geen geheim meer dat ze regelmatig met gebogen hoofd het werkveld in stappen. Zo weten we dat vrouwen minder hard onderhandelen over salaris dan hun mannelijke collega’s – en dat dit waarschijnlijk komt doordat ze zijn opgevoed met het idee altijd ‘lief’ en ‘zorgzaam’ te moeten zijn. Ook lijken ze meer nadruk te leggen op teamwerk en gedeelde successen, terwijl mannen zich zonder problemen de winst toe-eigenen.
Nu zijn dit op zichzelf geen slechte eigenschappen, maar zulk genderspecifiek gedrag kan wél leiden tot het mislopen van salaris. Of, in de context van personal branding, het mislopen van zichtbaarheid.
‘Zichtbaarheid’ is dan ook op maatschappelijk niveau van belang. Voor het bevorderen van representatie heeft de Tweede Kamer inmiddels zelfs een verplicht ingroeiquotum moeten invoeren. Het lijkt er dus op dat er hier nog heel wat te winnen valt.
Maar volgens Nancy Poleon, oprichter van BrandedU, kan je het probleem óók bij de wortels aanpakken. Zij is ervan overtuigd dat het gebrek aan vrouwelijke leiders is toe te schrijven aan het feit dat vrouwen hun successen weinig kenbaar maken. ‘’Als jij je resultaten niet zichtbaar maakt, gaat iemand anders ermee vandoor.’’
Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk
Personal branding lijkt op het eerste gezicht misschien een glad marketing trucje, maar blijkt in de realiteit over iets veel persoonlijkers te gaan. Het zou vrouwen goed doen om eens onder ogen te komen wat ze allemaal wél te bieden hebben. Zeker als dat betekent dat volgende generaties opgroeien met een groter aanbod rolmodellen dan voorheen.
De deelnemers van onze training hebben in ieder geval al één nieuw rolmodel om naar op te kijken; als iemand een goede eerste indruk heeft gemaakt, is het Karlijn Kwint wel. Een deelneemster zei: ”Ik vind het fijn dat ik nu contact heb met Karlijn zodat ik haar in de toekomst makkelijker kan benaderen.” Daar gaat ons Feminer hart natuurlijk sneller van kloppen.
Het lijkt een glad marketing trucje, maar eigenlijk is het veel persoonlijker