In drie turbulente jaren heeft Feminer zich ontwikkeld van een diner naar een maatschappelijk vooruitstrevend platform. Tijd om terug te kijken op hoe Feminer ooit is opgericht door vier creatieve en gemotiveerde studentes. Inmiddels zijn zij niet alleen meer, maar zetten zij zich samen met een team van in totaal 20 jonge vrouwen in voor de missie van Feminer.
Feminer is een organisatie die zich inzet voor een toekomst waarin gender geen rol speelt bij carrièrekeuzes- en mogelijkheden. Dit doen we door informatie, inspiratie en een netwerk te bieden aan carrièregerichte jonge vrouwen – en natuurlijk nieuwsgierige mannen. De organisatie is opgericht door Lynn van der Noord, Floor Doppen, Myra Bledoeg en Eloe Boele van Hensbroek. In de zomer van 2016 spraken Eloe en Myra elkaar op een borrel over de behoefte om inspirerende vrouwelijke rolmodellen te ontmoeten.
Al snel realiseerden ze zich dat ze niet de enige waren met dit verlangen. Vooral Floor en Lynn waren erg enthousiast over het idee om iets te doen met deze behoefte naar vrouwelijke rolmodellen. Met zijn vieren brainstormden ze erop los: na veel ontmoetingen en wijntjes ontstond het idee van een diner (en daarmee ook de naam Feminer) voor studentes en inspirerende vrouwen. Inmiddels zijn we drie edities verder en staat het eerstvolgende diner op 12 maart voor de deur.
Het begin: verbinden met (andere) vrouwen
De organisatie is ooit begonnen met het idee studentes te verbinden met vrouwelijke rolmodellen. Het hoofddoel was daarbij dat studentes zich kunnen laten inspireren en op een laagdrempelige manier de dialoog te openen met deze krachtige voorbeeldvrouwen. Inmiddels is Feminer gegroeid tot een maatschappelijk platform dat ambitieuze vrouwen en mannen inspireert door middel van online content en offline evenementen. Met deze tools motiveert Feminer studentes om groot te durven dromen en hun ambities na te streven, omdat deze studentes het verschil gaan maken.
Het hoogtepunt van de planning is nog steeds het Feminer Diner. Tijdens dit diner zijn er vrouwelijke rolmodellen uit verschillende sectoren aanwezig en hebben studentes de kans om onder het genot van goed eten en wijn deze inspirerende vrouwen het hemd van het lijf te vragen. Er ontstaan niet alleen nieuwe ideeën, connecties en netwerken, maar ook stimulerende vriendschappen. De succesvolle diners krijgen veel enthousiaste reacties en vaak is er meer aanvraag dan dat er plek is aan tafel. Het is natuurlijk fijn dat de diners zo goed aanslaan, maar anderzijds ook jammer voor iedereen die geïnteresseerd is en achter het net vist.
Er ontstaan niet alleen nieuwe ideeën, connecties en netwerken, maar ook stimulerende vriendschappen.
Het verspreiden van de boodschap
Mede om die reden is Feminer ook online aanwezig op verschillende platforms. Naast het Instagramaccount waar Feminer in direct contact staat met haar doelgroep, bestaat er ook een professionele community op LinkedIn waarin steeds meer jonge vrouwen actief zijn. Met onder andere deze LinkedIn-groep wil Feminer een plek bieden waar jonge vrouwen verhalen, inspiratie en informatie kunnen uitwisselen, en zo ook na het diner in contact met elkaar kunnen blijven.
Annemieke van Straalen, hoofd Communicatie en een van de 15 veelbelovende studenten volgens DUB Nieuws, vertelt dat hier zeker vraag naar is. ”We merken dat studentes, en jonge vrouwen an sich, behoefte hebben aan een netwerk waar zij steun en inspiratie uit leeftijdsgenoten kunnen houden – zonder formele poespas. Met Feminer proberen wij te beantwoorden aan die vraag We willen carrièregerichte jonge vrouwen de mogelijkheid bieden om volledig zichzelf te zijn. Dus dat gaat om het vieren van successen, maar óók de fuckups – wij doen niet aan het perfecte plaatje”.
Info & Inspo
”De reacties van mensen uit de omgeving zijn eigenlijk altijd positief”, vertelt Eloe, een van de oprichtsters van Feminer én voorzitter van het bestuur. ”Ik vind het bijzonder om te merken dat de diners zoveel indruk maken op studentes en dat je merkt dat ze er echt geïnspireerd van raken. Dan denk je wel even ‘wow, dat is wat wij teweeg brengen met ons platform’. Ik krijg van studentes die nog niet in aanraking zijn gekomen met Feminer vaak de vraag waarom Feminer zo hard nodig is. Veel mensen realiseren zich blijkbaar nog niet dat dit nog steeds een issue is, ook in Nederland.”
Het gaat om het vieren van successen, maar óók de fuckups – wij doen niet aan het perfecte plaatje
Volgens Annemieke en Eloe is de inspiratie van het hardwerkende team achter Feminer een self-sustaining inspiratiebron. ‘De motivatie blijft groeien: hoe meer we met de onderwerpen waar wij ons hard voor maken bezig zijn, hoe meer energie en motivatie we krijgen om door te pakken. Feminer is een oneindige inspiratiebron van rolmodellen en informatie en heeft sneeuwbaleffect op je creativiteit, inspiratie en energie, vertellen ze. Met Feminer proberen we deze bron van brainwaves door te geven.
Stay tuned voor meer Feminer, together we are the future!