Dé manier om in onze digitale wereld jezelf in de markt te zetten is LinkedIn. Vooral als jonge student, want juist nu kun je al veel nuttige ervaringen opdoen die goed op je profiel staan. Je LinkedIn is eigenlijk een uitgebreid visitekaartje, er staat veel informatie over jouw ervaring en vaardigheden op én het geeft een mogelijkheid tot interactie met anderen. Je krijgt toegang tot een online platform waar je kunt netwerken, stages en banen kunt vinden en connecties kunt leggen. Best wel essentieel dus, als je weet dat 90% van de recruiters LinkedIn gebruikt in hun zoektocht naar potentiële nieuwe werknemers. Hoe haal je het meeste uit je LinkedIn profiel?

1. Professionaliteit is key

Op je profiel kun je het beste zo zakelijk mogelijk blijven, business first. Dit doe je allereerst door een formele profielfoto te hebben. Vakantiekiekjes zijn leuk voor Facebook, maar niet voor op LinkedIn. Een goede headshot hoeft niet per se door een fotograaf gemaakt te worden, je kunt ook een familielid of vriend vragen om een foto van je te maken. Zorg daarbij wel voor een goede lichtinval, een gepaste outfit (lees: geen spaghettibandjes of sportshirt) en een neutrale achtergrond. De meeste universiteiten organiseren halfjaarlijkse fotosessies waar je als student gratis langs kunt voor een professionele foto. 

Naast een professioneel profiel is de toon die je in berichten of in het ‘info’ onderdeel van je profiel gebruikt ook belangrijk. Hoe zakelijker je bent, hoe beter de indruk die potentiële werkgevers van je zullen krijgen.

2. Onderhoud je profiel

Zorg ervoor dat je profiel volledig en up to date is en blijft. Vul alle informatie in die je ook op je CV hebt staan. Relevante werkervaring, stages, vrijwilligerswerk en vaardigheden dragen allemaal bij aan een compleet en aantrekkelijk profiel. Je kunt veel informatie op je account kwijt dus maak vooral gebruik van deze mogelijkheid. Zorg er dan ook voor dat je je resultaten erbij vermeldt. Vrouwen vergeten nog wel eens hun successen te delen met anderen, dus schroom niet om jouw prestaties te vermelden bij je vorige en huidige functies. 

Heel concreet: noem altijd je meest recente positie duidelijk bovenaan je profiel. Dit kan voor een vervijfvoudiging zorgen van de connecties die je legt volgens Kinsta. Nog belangrijker, noem minstens vijf relevante vaardigheden op je profiel. Dit vergroot je zichtbaarheid aanzienlijk op LinkedIn! 

Vergeet niet regelmatig je profiel bij te werken op relevantie. Zo moet er niet op je profiel staan dat je nog steeds voor die ene vereniging of koffietent werkt als je daar al vier maanden geleden bent gestopt en alweer ergens anders in dienst bent.

3. Verkoop jezelf

Bovenaan op je LinkedIn profiel heb je de kans om jezelf kort voor te stellen. Dit veld is dé plek waar je jezelf moet ‘verkopen’. Houdt het beknopt, relevant, en benoem je beste kwaliteiten. Focus bijvoorbeeld op de vijf W’s: wie ben je (naam, leeftijd, evt. nationaliteit), wat doe je (welke focus ligt er in je werk, e.g. management, je studierichting, PR, etc.), waar doe je dat (welk(e) uni/school/bedrijf/organisatie), waarom doe je dit en wat is je doel. Gebruik vooral geen containerbegrippen die nietszeggend zijn voor jouw vakgebied, denk aan ‘teamplayer’ of ‘passie’, want bijna iedereen heeft die eigenschappen. Bekijk de profielen van je rolmodellen om inspiratie op te doen!

4. Connect met iedereen die je kent

Connecties zijn belangrijk, net zoals volgers op Instagram en vrienden op Facebook. Toch hebben connecties op LinkedIn een toegevoegde waarde. Ze kunnen je namelijk in contact brengen met bedrijven, carrièrekansen met je delen of je uitnodigen voor een leuke workshop of evenement. Maak dus ook connectie met mensen waar je niet per se close mee bent. Hoe breder je netwerk, hoe meer je op de hoogte kunt blijven van wat er speelt en welke posities er vrijkomen. Minstens 50 is een goede drempelwaarde om aan te houden.

5. Volg interessante pagina’s van bedrijven en organisaties

Uit LinkedIn kun je meer dan alleen praktische resources halen, zoals een vacature, maar ook inspiratie opdoen en nieuwe mensen of organisaties leren kennen. Volg daarom paginas en bedrijven die jou interessant lijken of actief zijn binnen jouw studie- of werkgebied. Als je een bedrijf volgt, is er ook nog een grotere kans dat je wordt meegenomen in profiel searches voor relevante vacatures op basis van je interesses. 

Volg suggesties van Feminer: WomenInc., TedX, New Female Leaders, UN Women en uiteraard de Feminer pagina en groep

6. Post alleen het belangrijkste

Sneeuw de tijdlijnen van jouw netwerk niet te veel onder met irrelevante posts over jezelf. Deel alleen de belangrijke dingen, zoals je prestaties in carrière en onderwijs. Als je net een nieuwe positie start, net bent afgestudeerd of aan een interessant onderzoeksproject bent begonnen, dan is dat een uitgelezen kans om te posten. En heb je een artikel gelezen dat relevant is aan jouw studie of werkgebied, dan kan dat ook. Maar hou het daarbij, LinkedIn is en blijft je visitekaartje voor potentiële werkgevers. 

7. Zoek een maatje

Niets is zo onprofessioneel als een spellingsfout in je biografie. Zorg daarom dat er een van je vrienden of huisgenootjes naar je profiel kijkt als jij ‘m af hebt. Zelf lees je misschien zo over je typefouten heen! 

Hier vind je de link naar onze LinkedIn pagina en groep

Deze tips zijn geïnspireerd op een gesprek met Valèry Oude Groen-van Rijswijk, deskundige op het gebied van LinkedIn, en deze leuke blog van Lotte Klene over LinkedIn