Het is waarschijnlijk al een poosje geleden dat jij je laatste geschiedenisles gehad hebt. Dat neemt niet weg dat het nog steeds belangrijk is en we er iets van kunnen leren. In het vierde en ook laatste artikel in deze reeks kijkt Feminer naar het feminisme anno nu. Wat onderscheidt deze periode van alle andere golven? 

Of we ons nu in de derde, vierde of überhaupt in een feministische golf bevinden, daar zijn de meningen nog over verdeeld. In welke periode we ook zitten, het mag duidelijk zijn dat er iets broeit. Er klinken vanuit allerlei hoeken feministische geluiden over verschillende onderwerpen. Het feminisme anno 2020 loopt enorm uiteen: zo strijden vrouwen onder andere tegen seksisme, voor body positivity en voor gelijke rechten op de werkvloer. Deze nieuwe periode wordt gemarkeerd door de protesten in India in 2012 die ontstonden nadat een studente bruut verkracht en vermoord werd. Naar aanleiding van deze gruwelijke gebeurtenis gingen vrouwen én mannen de straat op om te protesteren. De vele media aandacht die deze gebeurtenis kreeg diende als inspiratie voor andere protesten wereldwijd.

Die wereldwijde media aandacht kenmerkt deze nieuwe periode dan ook. Door de komst van het internet zijn we meer verbonden dan ooit. Het is makkelijker om gelijkgestemden te vinden, bijvoorbeeld op niche-platforms zoals Feminer. Waar je vroeger je netwerk niet verder reikte dan de plaats waar je vandaan kwam, heb je nu de mogelijkheid om je mening te delen met mensen van over de hele wereld. En waar je vroeger uren moest spenderen aan het zoeken van informatie in de encyclopedie, heb je nu een telefoon waarmee je alle informatie bij de hand hebben. Door deze nieuwe verbindings-en informatie mogelijkheden kunnen meerdere kleine organisaties de handen in een slaan om een grotere organisatie te worden, om zo meer mensen te bereiken en meer verandering teweeg te brengen. Ook de Women’s March in Amsterdam afgelopen jaar werd op die manier georganiseerd. 

Mede door de opkomst van de sociale media is er meer aandacht gekomen voor gemarginaliseerde groepen die eerder altijd overstemd werden. Door deze social media aandacht raken andere mensen ook steeds meer bewust van hun privilege. Feminisme wordt dan ook steeds meer maatschappelijk geaccepteerd, en niet meer alleen geassocieerd met het verbranden van bh’s. Steeds meer mensen zijn dan ook van mening dat een vrouw met precies dezelfde opleiding en ervaring, dezelfde kansen moet krijgen als een man, óók op de werkvloer. Helaas zijn we er nog niet: het aantal vrouwen aan de top is nog steeds aanzienlijk lager dan het aantal mannen aan de top, vooral in het bedrijfsleven. Om dit te veranderen moeten mannen ook hun steentje bijdragen. Inmiddels gaan ook veel mannen de straat op om te protesteren of sluiten ze zich aan bij een organisatie als De Emancipator, een organisatie die mannen wilt aansporen om ook onderdeel te zijn van de oplossing. Ook bij Feminer merken we ook dat er steeds meer interesse is vanuit de man: ons volgersaantal bestaat zowaar voor zes procent uit mannen! 

In de afgelopen 100 jaar is er in Nederland veel vooruitgang geboekt; vrouwen hebben stemrecht gekregen, staan in de wet niet meer omschreven als handelingsonbekwaam, hebben recht op zelfbeschikking en er is een enorme toename van women empowerment ontstaan. Maar toch zijn we er nog niet. Vrouwen kunnen het niet alleen oplossen. Zoals de missie van De Emancipator luidt: alleen samen kunnen we het verschil maken. Met die zes procent mannen nemen wij dus ook geen genoegen, Feminer gaat door tot we van die zes procent 50% hebben gemaakt, net zoals de verdeling tussen mannen en vrouwen overal zou moeten zijn!