Maar weinig mensen weten dat de clitoris geen klein knopje is, maar dat ‘ie groter is dan de gemiddelde slappe penis. Nog minder mensen weten waar dat witte slijm in hun onderbroek vandaan komt en wat het zegt over hun cyclus. En als je naar de huisarts gaat met acneproblemen, krijg je in heel veel gevallen zomaar de pil voorgeschreven, vol hormonen die je eigen lichamelijke processen helemaal door de war schoppen. Kortom: het reproductieve stelsel van vrouwen is iets waar we veel te weinig over leren, stelt ook auteur Maisie Hill

We zien menstruatie nog altijd als een zwakte, in plaats van als de enorme kracht die het is – als we er goed mee omgaan, tenminste. Als je leeft naar je cyclus, kun je je productieve momenten optimaal benutten én voldoende rust nemen als je dat nodig hebt.

Minder bloeden, meer beter

Zelf vind ik het lichaam altijd maar ingewikkeld. Als je buikpijn hebt, kan dat betekenen dat je te veel of te weinig hebt gegeten, dat je zenuwachtig bent, dat je nodig moet poepen, dat je gisteren te veel buikspieroefeningen hebt gedaan of dat het morgen gaat voelen alsof je baarmoeder explodeert. Hoe je dat verschil merkt? Ik heb werkelijk geen idee. Net als dat ik er eigenlijk nauwelijks bij stil sta dat het best gek is dat ik zelden ongesteld word. Maar hé: minder bloeden, meer beter. Toch?

Maar toen wees een vriendin me op Maisie Hills boek period power, in het Nederlands vertaald als De Cyclus Strategie (door de vrouwen van Damn, Honey!). Het boek leert je niet alleen alles waarvan je nog niet wist dat je het wilde weten over je lichaam en hormonen, maar biedt ook een strategie – duh – voor hoe je jouw leven beter kunt maken door het aan te passen aan je cyclus. En ondanks dat ik dat laatste nog niet heb geprobeerd, vind ik het nu al het meest leerzame boek dat ik dit jaar heb gelezen. Wie had gedacht dat eigenlijk álles wat je denkt of voelt, te verklaren is door je cyclus?

We zien menstruatie nog altijd als een zwakte, in plaats van als de enorme kracht die het is – als we er goed mee omgaan, tenminste

Oestrogeen vs. progesteron

Oké, tijd voor wat meer uitleg. De basis van het boek bestaat uit de ‘seizoenen’ waarmee Hill de menstruatiecyclus vergelijkt. Je cyclus begint met de winter: de menstruatie. Daarna komt de lente, gevolgd door de ovulatie, die in de zomer plaatsvindt (let op: mits je de pil niet slikt). Vlak vóór je menstruatie beland je in je herfst, en daarna ben je weer terug bij het begin. De lengte van de seizoenen verschilt trouwens per persoon, omdat de lengte van de cyclus ook verschilt.

Afbeelding bij De Cyclus Strategie menstruatiecyclus

De lente en de zomer vormen samen de zogeheten folliculaire fase. Hierin is oestrogeen het dominante hormoon. Oestrogeen zorgt ervoor dat je de wereld in wilt gaan. Plannen maken, op avontuur gaan, en vooral: seks hebben. In de zomer vindt immers je ovulatie plaats, die als doel om heeft jou zwanger te maken. En hoe meer je buiten bent, hoe groter de kans dat je iemand ontmoet die jou van sperma kan voorzien. Je lichaam zet dus alles op alles om je van je luie reet te krijgen.

De herfst en de winter vormen samen de luteale fase. Daarin domineert het hormoon progesteron, dat ervoor zorgt dat je meer naar binnen keert. Je lichaam wil niet meer dat je met Jan en alleman seks hebt om zwanger te raken, maar laat je juist verlangen naar geborgenheid voor als je een kind krijgt. Progesteron is dan ook het hormoon dat nesteldrang veroorzaakt bij zwangere mensen.

Afbeelding bij De Cyclus Strategie menstruatiecyclus
De thermometer

Ik kan me heel goed voorstellen dat je nu – net als ik – denkt: maar hoe weet ik hoe die seizoenen lopen? Wanneer ovuleer ik?! Hoe houd ik dit in vredesnaam bij?!?! Daar zijn een heleboel apps voor, maar de simpelste tip die Hill geeft, is: koop een thermometer.

Je temperatuur verandert namelijk gedurende je cyclus, en daaraan kun je veel dingen aflezen. Het is belangrijk om je temperatuur te meten meteen als je wakker wordt, nog voordat je uit bed stapt of bijvoorbeeld water te drinkt. Je zogenoemde ‘basale lichaamstemperatuur’ is normaal tussen de 36 en 36,5 graden Celsius, maar stijgt na de ovulatie met minstens 0,2 graden. Dat komt door de progesteron die je herfst en winter overheerst.

Heb je in je winter een tof nieuw (feministisch) project bedacht, dan kun je hier in de lente lekker over gaan brainstormen.

En dan?

Als je je cyclus eenmaal kent, komt het leuke gedeelte pas echt: leven naar je cyclus. Productief zijn op de momenten dat je het meeste energie hebt, reflecteren op de momenten dat je naar binnen gekeerd bent, selfcare all cycle round.

Dit is hoe je op je werk het beste kunt profiteren van je seizoenen, volgens Hill:

De winter

De winter is het moment van vermoeidheid en emotionele kwetsbaarheid, maar óók van tijd voor jezelf. De buitenwereld is nu even niet zo belangrijk; je bloedende vagina dwingt je om op jezelf te focussen. Daardoor heb je de ruimte om te kijken naar hoe je je voelt, wat je belangrijk vindt en wat je écht wilt – zowel qua carrière als daarbuiten.

De winter is ook hét moment om je grenzen aan te geven en rust te nemen, om energie op te bouwen voor de lente en zomer. Natuurlijk kun je niet zomaar al je verantwoordelijkheden negeren, maar geef prioriteit aan wat echt belangrijk is en doe het verder wat rustiger aan.

De lente

Tijd voor de lente! Je oestrogeen zit in een achtbaan omhoog en hierdoor heb je ineens heel veel zin om aan nieuwe dingen te beginnen. Heb je in je winter een tof nieuw (feministisch) project bedacht, dan kun je hier in de lente lekker over gaan brainstormen. De lente staat gelijk aan potentie en nieuwe ideeën, schrijft Hill.

In welke vaardigheden of bezigheden kun en wil je groeien? Nu is het moment om nieuwe dingen te ontdekken en leren. Het hoeft niet perfect, als je maar een begin maakt aan iets waar je in de zomer verder mee kunt gaan. Zorg wel dat je niet té veel op je bordje laadt; dat kan alsnog te veel worden.

De zomer

Aan het begin van de zomer, vlak voor je ovulatie, bereikt het door Hill tot ‘Beyoncéhormoon’ gedoopte oestrogeen een hoogtepunt. Deze dagen merk je dat je in een productieve flow zit én ineens een stuk minder tegen die netwerkevents opziet dan normaal. Je hebt genoeg energie voor zowel lange werksessies als sociale gebeurtenissen. Trek dat spreekwoordelijke zomerjurkje uit de kast en geef jezelf bloot; nu is het moment om de wereld te laten zien hoe f*cking fantastisch je bent.

Zeg lekker vaak ‘ja’ tegen van alles – behalve tegen gebeurtenissen die pas over een week plaatsvinden, want dan heeft je herfstige ik er geen zin meer in. Ook belangrijk is om je zomerse succes op te schrijven, zodat je de herfstige innerlijke criticus die straks komt opdagen, de mond kunt snoeren.

De herfst

Was de zomer de tijd van productief zijn en meters maken, dan is de herfst het moment om je eerdere werk te finetunen en lekker pietluttig te doen over details. Je bekijkt alles ineens met een veel kritischere blik. Dat kan vervelend zijn (imposter syndrome, is that you?), maar je intuïtie en onderbuikgevoel zijn juist wel heel sterk in de herfst. Dit is daarom een goede tijd om beslissingen te maken. Zorg er wel voor dat je niet té kritisch bent. Ontslag nemen klinkt nu als een heel goed plan, maar er nog een nachtje over slapen kan geen kwaad.

Omdat je wat meer naar binnen keert, heb je een diepere focus dan in de lente en zomer. Je kunt hierdoor ook goed evalueren hoe je je cyclus hebt ervaren. Hoe voelde je je op welk moment en wat zegt dat over je cyclus? Ben je blij met je energie en focus, of kun je die toch beter indelen? Tijd om schoon schip te maken en taken af te ronden, zodat je in de winter niks meer hebt om je druk om te maken.

Alles dient zijn eigen doel

Als De Cyclus Strategie me één ding duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel dat we onze cyclus veel te weinig inzetten. De nieuwe ideeën in de lente, de focus in de herfst… Alles dient zijn eigen doel, en er zijn geen fasen van je cyclus goed of slecht (hoewel die buikkrampen inderdaad wel mogen verdwijnen).

De maatschappij verwacht misschien dat we elke week even goedgehumeurd en productief op kantoor verschijnen, maar daarmee gaan we voorbij aan de nut die rust en reflectie ons kunnen dienen (plus: de progesteron in je luteale fase heeft heel veel gezondheidsvoordelen!). Naar je cyclus leven is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik ga het in elk geval proberen. Jij ook?